Ondersteuning voor familie en naasten
Familie en naasten
Als een familielid bij ons in behandeling is, heeft dit ingrijpende gevolgen voor hem of haar, maar ook voor jou en jullie gezin.
Samen maken we het verschil
Wij vinden het belangrijk je goed te informeren over en te betrekken bij de behandeling. Het is bekend dat optimale betrokkenheid van familie* bijdraagt aan herstel van jouw familielid. Wij informeren je daarom over de symptomen, de gevolgen, de behandelmogelijkheden van jouw familielid en hoe hiermee om te gaan. Je kunt altijd met jouw vragen bij onze behandelaren terecht.
Op jouw beurt ben je ook een informatiebron voor onze behandelaren. Jij kent jouw familielid, jouw ervaringen zijn heel belangrijk. Wij vinden het dan ook belangrijk dat de behandelaar goed samenwerkt met de familie. Zo draag je samen bij aan het herstel van uw familielid.
* Met familie bedoelen wij nadrukkelijk eenieder die een directe relatie met de cliënt heeft. Dus alle naastbetrokkenen. Dit kan familie zijn (echtgenoten, partners, kinderen, etc.) maar ook goede vrienden, vrijwilligers of iemand die zich om andere redenen bij de cliënt betrokken voelt.
Je kunt op ons rekenen
Youz wil familie:
- met respect, zorgvuldig en gastvrij bejegenen;
- helder en duidelijk informeren over behandeling en begeleiding van hun naasten;
- actief betrekken bij de behandeling van hun naasten;
- ondersteuning bieden waar nodig.
Hier zetten we ons elke dag voor in. Omdat we graag rekening houden met jouw belangen scherpen we op dit moment ons familiebeleid verder aan.
Aanvullende ondersteuning:
Daarnaast kun je indien nodig gebruikmaken van:
- Familieraad
- Familievertrouwenspersoon
- Familie ervaringsdeskundigheid
- Familieklachtrecht
- Familiebijeenkomsten
- Familieorganisaties
Wij bieden graag zoveel mogelijk maatwerk. Daarom kan het zijn dat Youz aanvullend aanbod heeft om je te informeren en/of te ondersteunen.
Instemming van jouw naaste
Wij houden je graag op de hoogte van het verloop van de behandeling. Volgens de wet moet jouw naaste hier wel mee instemmen. Het komt voor dat een cliënt (tijdelijk) geen contact wenst met de familie: ook dan heb je recht op informatie. Als de cliënt (tijdelijk) geen contact wenst, spant de behandelaar zich in om het contact tussen familie en cliënt zodanig te herstellen dat familie geïnformeerd en betrokken blijft of wordt.
Je hebt wel recht op algemene, niet persoonsgebonden informatie en ondersteuning van onze kant.