
Happyles versterkt de mentale veerkracht van jongeren en helpt somberheid voorkomen vanuit hun eigen kracht en met een positieve blik
Happyles
Happyles is een klassikale interventie ter bevordering van welbevinden en geluk, en ter preventie van depressieklachten bij jongeren.
Happyles bestaat uit vier lessen en een individueel gesprek. Door de lessen krijgen jongeren inzicht in factoren die van invloed zijn op het geluksgevoel en krijgen ze tips om meer grip op hun leven te krijgen. De jongeren vullen een vragenlijst (Happylestest) in met vragen over hun welbevinden en mogelijk aanwezige somberheidsgevoelens. Na de lessen voert de trainer op basis van de test een individueel gesprek met elke leerling. De trainer verwijst indien nodig door.
Happyles is erkend als goed onderbouwde interventie
Happyles is in 2020 opnieuw erkend als ‘goed onderbouwde interventie’ bij het Loket Gezond Leven van het RIVM. De interventie is oorspronkelijk ontwikkeld voor vmbo en mbo, maar sluit ook goed aan bij havo- en vwo-leerlingen.
Meer informatie voor...
Speciaal opgeleide trainers
Happyles wordt gegeven door speciaal daartoe opgeleide trainers. Deze zijn werkzaam bij een lokale organisatie in de gemeente of regio van de school, bijvoorbeeld (jeugd-)GGZ, GGD of JGZ. Dit noemen we de uitvoeringsorganisatie. Youz verzorgt de eendaagse trainerscursus, zodat de trainers de lessen kunnen verzorgen op scholen.
Happyles en Youz Nextdoor: samen werken aan mentaal welbevinden
Happyles is een kortdurende, gestructureerde interventie die jongeren helpt hun mentaal welbevinden te versterken en kwetsbaarheid vroegtijdig te signaleren. Voor scholen die op zoek zijn naar een breder programma, biedt Youz aanvullend Youz Nextdoor aan: een flexibel scholenprogramma dat in samenwerking met scholen en jongerenorganisaties op maat wordt ontwikkeld.
Youz Nextdoor sluit goed aan op Happyles en biedt sessies voor verschillende leerjaren, afgestemd op de specifieke behoeften van de school en haar leerlingen. Meer weten over Youz Nextdoor? Bekijk het programma.